tirsdag 1. september 2009

Mens vi går her og venter--30/8-09

Charm begynte allerede i natt å re opp i "kassa" si! Hun stressa rundt i avishaugen så Opland, Ringerike og tilbudsbrosjyrer fløy rundt i kassa.
Ved siste fødsel begynte hun også i god tid. Litt lik sin matmor der, som også liker å forberede alt i god tid.
Tiden for valping er jo ikke beregnet før om noen dager ! Snakket med veterinær i går, og han fortalte at fostrene (valpene) var ferdig utviklet dag 57. Så jeg skulle visst ikke være bekymret om hun fødte før "forventet" tid? Ikke bekymret ! Jeg har vært jordmor ved en del valpefødsler opp gjennom årene, og er LIKE BEKYMRET hver gang...Som regel går det jo bra, men det er ingen garanti..
Se der våkna optimisten i meg igjen-hehe.
Neida, jeg er vel ikke så pessimistisk som det høres ut som. Jeg liker å være forberedt på at "ting" kan oppstå under veis, og planlegger litt i forhold til det. Vi har 6 mil kjørevei-en vei-til veterinær, så da sier det seg selv at vi må være forberedt, og satse på at vi takler eventuelle problemer selv.
Her i stua har vi nå fått frem 8 valpekull-schæfer og e-mastiff, samt at vi tidligere har hatt labrador-buhund og blandingskull. Når jeg slutter med oppdrett selv hadde det vært morsomt å kunne ta i mot valper for andre her i huset. Det er jo mange som kunne tenke seg valpekull på tispa si, men på grunn av manglende tid, erfaring, plass osv går det ikke.
En liten "valpejordmor-klinikk" i spisestua. Hvorfor ikke ?? Vi har tid, plass, erfaring, og ypperlig anledning til sosialisering av valper....Nei, nå flyr pennen og tankene av seg selv her igjen-hehe.
Gode venner har vært så snille å samle pledd, tepper, dyner osv til meg i forbindelse med valpingen.
Ved siste fødsel ødela Charm 2 nye Biasenger, så det var ingen billig fornøyelse, 1500,-kroner pr seng.
Alle som har hatt valper vet at tispene "slimer" en god del, opptil 3 uker etter valping.
Da er det greit å ha tepper og pledd som bare kan brennes etter bruk.
I kveld kommer Odd hjem, så da er vi to til å fly etter Charm oppover jordet.
Bikkja må jo tro vi er gærne som løper etter henne, løfter på halen hennes, og stirrer henne langt inn i ærn-ærn!! Tispene vil jo gjerne være alene når de skal valpe, og leter etter en mulighet til å gjemme seg bort, men så langt har jeg oversikten...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar