torsdag 30. juli 2009

Apolloferie på 4 dager.

Denne bloggen handler stort sett om Sormus som jo betyr Ringen, og er navnet på gården her. Av den grunn finner en bilder av livet på og utenfor Sormus, med og uten hunder.


Denne turen hadde som formål å ta en "svipptur" til Rissa i Trøndelag for å hente en förhøster.
150 mil ble tilbakelagt på vår -miniferie-på 4 dager. Dombås-Fosen-Bjugn-Austeraat-Rissa. så Trondhjem. Slitsomt, men vi hadde "barnepike" til de andre hundene kun disse 4 dagene.
Turbo var med på reisen. Han elsker å være med på biltur, ikke minst å få masse oppmerksomhet, noe han fikk til gangs overalt.
Vakker natur, vi må jo bo i verdens vakreste land, så variert og spennende. Bildene får tale for seg selv, om kvaliteten kunne vært bedre.

Her ble Oddemann liten.
Maken til treskjærerkunst har jeg aldri sett maken til. Min far var en dyktig treskjærer, så denne kunstformen har alltid fasinert meg. Disse figurene er laget av en omreisende finne fikk jeg opplyst. Det som er spesielt med disse fantastiske figurene er at de skåret og hugget med motorsag.
Fantastisk, ikke sant? Figurene befinner seg utenfor en landhandel på Sjoa.
Dette farlige trollet hadde Turbo stor respekt for. Da noen småbarn våget å klatre på "styggedommen" ble han stående å knurre og bjeffe for å advare barna. Det er først nå Turbo har kommet i spøkelsealderen, der damer med hatt, stokk, rullator+ div er livsfarlige. En periode som de aller fleste hunder er gjennom, men som går fort over.
Dovregubbens hall. Et praktfullt sted for overnatting, anbefales på det varmeste for de som skal raste på tur over Dovrefjell.

I Trondhjem fant vi dette skiltet. Desverre er det bare slik det er.
Selveste Nidarosdomen. Stort og mektig. En utrolig arkitektur.
Nidelven stille....
Bybroen i Trondhjem
Vakkert parti ned mot Nidelven.
Ved neste trygdeutbetaling blir det nok en slik tenker jeg. Nei, dette bohotellet er nok ikke for hvermansen.


Utsikt fra campingen på Austeraat.Lyset her var fasinerende. Kunne minne meg litt om det spesielle lyset en finner i vakre Skagen.

Turbo innbyr til kos med de fleste han møter. Han har noe "bamseaktig" over seg. så en får lyst til å kose, han tigger jo nesten om kos også da-får aldri nok.

Disse to fant raskt tonen.
To blide trøndere. Et utrolig koselig par. Vi ble vartet opp med jordbær og kaffe på terassen.
Her er målet med turen lastet på henger.
Slektstreff på vidda. Odd så likheten med en gang.
Luftetur på vidda.
Det er noe spesielt med Turbo og barn, de tiltrekkes av hverandre.

Veien er for alle heter det. Men disse "kjøtteterne" levde vel farlig synes jeg. Det var faktisk en bil som sneiet hode på den ene. Det kunne vel ikke vært værre enn at den "modige sjåføren" gikk ut av bilen for å lokke dem unna, mange dyretragedier langs veiene både blant sau og ku.
En kan spørre seg om hvem som har ansvaret når det hender en ulykke. Vi drev selv med sau noen år, jeg mener ansvaret for dyrenes ve og vel ligger hos begge parter, både bonden og sjåføren. Men dette er en diskusjon jeg ikke vil gå nærmere inn på her nå. Den "debatten" har jeg deltatt i tidligere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar